понеделник, 19 ноември 2007 г.

Застраховка за медицински разноски

19 ноември, понеделник

Малко опит и по повод застраховките. Преди да тръгна от България не само се подковах със здравно осигуряване, но направо се презастраховах. Имам три медицински застраховки: европейска здравно осигурителна карта, една от банката ми, която ми е бонус като притежател на кредитна карта и една в Алианц на стойност 10000 евро, за която платих 353,93 лв.

Въпреки това предпочетох варианта Лодзкия университет да поеме всички разходи за лечението ми – право, за чието съществуване разбрах едва тук, макар да е логично. Но пък никой в МОН не ми го е съобщил изрично. Напротив, именно там ме посъветваха да си направя медицинска застраховка (въпросната в Алианц), която те щели да ми осребрят през лятото. Какъв извод да си направиш тогава?

Всъщност не съм пробвала никоя от другите опции, защото тази, която се осъществи беше най-лесният вариант не само за мен, но даже за самите поляци.

Медицинската застраховка към кредитна карта е по-скоро за пътуване, а не за дългосрочен престой. Трябва да се представят доказателства за туристически пакет (например сметки от хотели) и билети за пътуването, така че сигурно щеше да се окаже, че не попадам в категорията клиенти, за които е предвидена услугата.

Европейската здравно осигурителна карта, ако питате мене, е бош лаф – поемат се май само най-насъщни неща и то като загазиш спешно и сериозно. Не исках да губя време и сили да разбирам точно колко и как след като имах и други варианти.

Застраховка “На път (помощ при пътуване – медицински разноски)”
С Алианц, уж най-надеждната, вече пробвах. Още почти щом пристигнах. Беше ми се отчупило съвсем малко парченце от един зъб, но драскаше и дразнеше. Обадих се в централата за Европа, при това тя е във Варшава. (Трябва да го направиш веднага.) Всичко много цивилизовано. Говориш кеф ти на английски, кеф ти на руски. Това хубаво, но искат фискален бон и лекарски доклад и сметка и пр. Документи, които е трудно да навиеш някой да пише и да осигури. Виждали ли сте лекар да издава фискален бон? Освен това има уловка. Разходите под 35 евро остават за сметка на клиента, а стоматологичната услуга ми струваше приблизително около 50 лв. Тази застраховка включва и разходите за лекарства над 35 евро, така че пазете си всички сметки и фискални бонове и от аптеката.

Да събирам книжа докато съм в болницата? Само до това ми беше! Освен това била конфиденциална информация на собственост на самата болница и трябваше да се пише специална молба, да се чака отговор и т.н. Така че въобще не съм се опитвала да вадя и да изпращам документите, още повече, това трябва да се свърши в рамките на 5 дена.

Оказва се, че може би е било по-добре да си направя застраховка за живот, злополука, травми, нещо от този род, но като гледам възможностите, които са описани като допълнителни в полицата (със съответно отделно заплащане, разбира се), трябва да останеш без ръка или крак и под., т.е. “трайна нетрудоспособност”, за да получиш някаква компенсация. Трябва да се види какви възможности предлагат различните застрахователни компании. Може би някоя включва и не толкова крайни изисквания.

Медицинско осигуряване от местоработата
Ето защо полският университет, въпреки че още не съм уредила доста неща, само въз основа на договора ми за работа заплати разходите.

Изобщо тънки детайли, които няма как предварително да съобразиш, ако специално не разучиш и не се консултираш с хора патили или със специалисти от бранша, които откровено ще те запознаят с ограниченията и капаните. Затова пиша всичко това – с надеждата да насоча вниманието към необходимостта от събиране на подробна информация и изясняване на точните условия по реализацията на дадена застраховка. Само така ще стигнете до извода кой тип и сума е адекватният избор за вашия случай.

1 коментар:

Анонимен каза...

Да уж. По поводу коментариев - навеяла на меня где-то услышанная фраза:
Ведь именно мы – самая дружелюбная нация, а кто в этом усомнится, тому – трындец!